Winnen voelt soms als verliezen

10 mei, 2024, Geschreven door buurtsportcoach Nikki van Sloten

Ken je dat gevoel dat als je met ruime cijfers wint, je niet echt het idee hebt dat je gewonnen hebt, omdat je weet dat je het eigenlijk nog beter had kunnen doen? De afgelopen periode heb ik met mijn voetbalteam aardig wat potjes gespeeld en gewonnen, maar vaak had ik het gevoel dat ik verloren had. De wedstrijden die we met ruime cijfers wonnen, voelden voor mij soms niet als winst omdat ik het gevoel had dat wij het nog beter hadden kunnen doen, en dat ene doelpunt had ik er niet in mogen laten. Het team speelde minder goed dan wanneer we tegen een tweedeklasser-team speelden en verloren, terwijl ik bij die wedstrijden dan wel met een tevreden gevoel van het veld afliep.

Dit heeft allemaal te maken met de persoonlijke doelen die je voor jezelf of als team hebt gesteld. Aan het begin van de wedstrijd heeft een trainer of jijzelf een verwachting van wat je gaat doen. Als je koploper bent, moet je de wedstrijd met hoge cijfers winnen. In een team is het echter wel eens anders. Je hebt namelijk te maken met meerdere spelers die allemaal hun eigen voorkeuren qua spel hebben en ook hun eigen doelen. Zelf sta ik op doel in een voetbalteam en is mijn doel altijd om de nul te houden, terwijl de spits vaak als doel heeft om meerdere doelpunten te scoren.

Om je persoonlijke doelen te behalen, moet je kijken naar waar jij invloed op hebt. Als speler weet ik heel goed dat ik geen invloed heb op de keuzes die mijn medespelers maken. Ik kan ze wel sturen, maar of ze mijn advies gebruiken, dat is weer een ander verhaal. Ook heb ik geen invloed op de keuze van de scheidsrechter en de tegenstander, dus kan ik beter de regels volgen en me focussen op mijn doel.

Dit zijn allemaal focuspunten waar ik zelf geen invloed op heb. Om tevreden te blijven over mijn prestaties moet ik dus juist kijken waar ik wel invloed op heb. Ik kan dus hard blijven werken (sprinten, omschakelen en alles geven bij elk stukje), positief blijven coachen en accepteren dat anderen een andere keuze maken dan ik zelf zou kiezen.

Als trainer is het ook handig om te kijken welke doelen mijn spelers hebben en hoe ik ze hierin verder kan begeleiden. Hij kan het G-model hiervoor gebruiken. Het G-model is een zelfcoachingsmodel dat je helpt bij het reflecteren op bepaalde situaties. De trainer zou dit model kunnen gebruiken door gerichte vragen te stellen over bepaalde situaties met de spelers en hierdoor het perspectief van de spelers kunnen begrijpen en beïnvloeden. Je vraagt dan aan de spelers wat er tijdens de wedstrijd is gebeurd, welke gedachten ze hadden en welk gevoel dat opriep. Daarna kijk je naar welk gedrag ze vertoonden en welk gevolg dat had. In de bespreking van de situatie kan je dan kijken of je iets met het gedrag of de gedachten kan veranderen, waardoor je de volgende keer een ander gevolg krijgt.

Waarom vertel ik dit verhaal nou eigenlijk? Dat komt vooral omdat ik in de praktijk zie dat sommige trainers en spelers zelf geen idee hebben waar ze invloed op hebben en hoe ze in bepaalde situaties door kleine aanpassingen de situatie kunnen beïnvloeden.

Heb je als trainer of ouder nog vragen over deze column of hoe je met bepaalde situaties om kan gaan? Neem dan contact op met mij door een e-mail te sturen naar: n.vansloten@sportidnieuwegein.nl.